W najnowszym numerze...

Azi Kuder

Azi Kuder – mieszkanka Gdyni. Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Gdańskiego, uprawiająca różne dziedziny sztuki, prozę, poezję i malarstwo. Autorka powieści: Dwudyszna (2013) i Oczy Renifera (2016). W powieściach porusza problematykę związaną z szeroko pojętym rozwojem duchowym, a szczególnie z filozofią buddyjską oraz szamańską wizja świata. Z zainteresowania orientem zrodziła się pasja do haiku oraz haigi – i ta właśnie forma, organicznego połączenia obrazu i tekstu najpełniej wyraża jej osobowość. Haigi, spontaniczne obrazy, malowane akwarelą lub akrylem, „bez myślenia” i poprawek, najpełniej wyrażają ducha haiku i stanowią nieśmiałe nawiązanie do dzieł japońskich mistrzów gatunku.

Laureatka polskich i zagranicznych konkursów haiku, m.in.: Polskie Haiku (2016) Wiersze w Metrze (2016), Ogród Dźwięku (2016), Vladimir Devide Haiku Award (2016), Wiśnie i Wierzby (2018), Wild Plum Haiku Contest (2017, 2018). Publikowała m.in. w magazynach: Asahi Haikuist Network, Cattails, Daily Haiga, Iris International Haiku Magazine, The Mainichi, Przekrój, Wild Plum oraz na stronie World Haiku Association i w Almanachu nr 1 Polskiego Stowarzyszenia Haiku Ptaki Wędrowne. Bierze udział w inicjatywach związanych z propagowaniem haiku na terenie Trójmiasta, współorganizując Sopockie Warsztaty Haiku, a także współredagując dwujęzyczny magazyn Haiku Port. Od niedawna prowadzi także Warsztaty Haiku abc na facebooku, które stanowią przyjazne miejsce, dla wszystkich pragnących poznać podstawy ich kompozycji. Kilkunastoletnie zainteresowanie japońską miniaturą zaowocowało w 2018 roku wydaniem tomiku Zapach haiku. Stanowi on wybór 45 haiku oraz kilkunastu haig o różnej tematyce, czasem bliskiej klasyce w sposobie kontemplacji natury, czasem balansujących na granicy modern haiku czy senryu (forma zbliżona do haiku, odnosząca się do natury ludzkiej).

 


 

W utworach Azi często można natrafić na motywy malarskie (wzgórza i doliny, wietrznie, puste płótno, pada śnieg), które są dla niej naturalne poprzez fakt, że sama maluje – lubię jak to co na płótnie miesza z oglądaną rzeczywistością. Spowolnienie, medytacja, łagodność – i te stany Azi umiejętnie maluje słowami. Jednocześnie potrafi przejmująco oddać stan żałoby (trzeszczą gałązki) albo czułość (mróz). W ostatnim z prezentowanych haiku autorka zamyka na klucz w letnim domku zapach rumianku. Zachęcam czytelników do poszukiwania tego klucza. Znajdą w jej utworach znacznie więcej niż ten zapach.

Robert Kania

 


 

wzgórza i doliny
ile jeszcze pociągnięć pędzla
do rzeki?

prowincjonalne miasteczko
rzeka
spowalnia nurt

wietrznie
zniknęły wszystkie liście
z płótna malarza

puste płótno
łagodne światło
rysuje pierś

bryza -
stary rybak i łódka
kolebią się z boku na bok

naprawa sieci
skrzypią sękate dłonie
rybaka

medytacja
na nici ciszy
pająk

trzeszczą gałązki
w ogrodzie przechadza się
mój zmarły ojciec

mróz
pod kurtką bezdomnego
śpiący szczeniak

pada śnieg
niedokończony obraz
z magnolią

letni domek
zamykam na klucz
zapach rumianku

 

Pierwsze publikacje zaprezentowanych haiku:

wzgórza i doliny – Wild Plum Haiku Contest 2017, wyróżnienie

bryza – Konkurs Polskie Haiku 2016, II miejsce

naprawa sieci – Konkurs „Ogród dźwięku” 2016, II miejsce

medytacja – Cattails, October 2018

trzeszczą gałązki – Konkurs Wiersze w Metrze 2016, I nagroda

letni domek – Przekrój, lato 2018

mróz – II Ogólnopolski Konkurs Haiku „Wiśnie i Wierzby” 2018, wyróżnienie

Pozostałe haiku nie były jeszcze publikowane

 

Aktualny numer - Strona główna

Powrót do poprzedniej strony


© 2010-2019 Stowarzyszenie Salon Literacki.
Kopiowanie treści zawartych w serwisie wyłącznie za zgodą Redakcji i podaniem źródła pod cytowanym fragmentem, w przypadku portali internetowych - linkiem do serwisu salonliteracki.pl.