W najnowszym numerze...

Maria Tomczak

Maria Tomczak urodziła się w 1984 roku Tychach, a od 2003 roku mieszka w Opolu. W wolnym czasie amatorsko tworzy grafikę komputerową i pisze. Pierwsze próby tworzenia haiku podejmowała już w latach 2004-2005 i mimo, że były one niezbyt udane, nie zniechęciło jej to w zgłębianiu tej sztuki. Chociaż jest zafascynowana utworami dawnych mistrzów, szuka swojej własnej drogi, często eksperymentując, czasem łamiąc zasady rządzące haiku. Obecnie tworzy głównie w języku angielskim. Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów, a jej utwory pojawiły się w kilku antologiach oraz wielu popularnych anglojęzycznych magazynach takich jak Frogpond, Modern Haiku, The Heron's Nest, World Haiku Review, Creatrix, The Mainichi i innych . Przez półtora roku pełniła funkcję redaktora haiga w magazynie Wild Plum, co dało jej możliwość poznania artystów z całego świata i ich prac. Prywatnie jest mamą pięcioletniego Łukasza, dla którego chciałaby w najbliższej przyszłości napisać książkę.

Główne wyróżnienia i nagrody:
Kusamakura Haiku Competition 2016, 3 miejsce; Mainichi Haiku Contest - wyróżnienia w latach 2011, 2012, 2013, 2016; European Haiku Prize 2016, 2 nagroda, International Matsuo Basho Award - wyróżnienia w latach 2015, 2016, Polish International Haiku Competition - wyróżnienia w latach 2014, 2016, The 3rd Vladimir Devidé Haiku Award 2013 - wyróżnienie.

Maria Tomczak należy do autorów piszących zarówno haiku neoklasyczne (w większości obecne w poniższym wyborze) jak i nowoczesne. Ważna dla niej jest chwila, ważny jest obraz. Obraz, który szkicowo ale niezwykle sugestywnie przedstawia np. w pierwszym z prezentowanych haiku. Czasem przechodzi do pewnej abstrakcji (jak w ostatnim utworze) ale jest ona wynikiem czystego zachwytu przyrodą. Dla czytelników jest miejsce na ich wyobraźnię i wczucie się w opisywany przez autorkę czas.

Robert Kania

 


 

zimowe pole
kruki pochłaniają
ostatnie światło

mroźna noc
słyszę jak światło księżyca
skrzypi w ogrodzie

zachód słońca
jak ciepłe są odcienie
świeżego śniegu

puch dmuchawca
co nas teraz zatrzyma
przy sobie?

dojrzałe winogrona
południowe słońce
zamknięte w środku

ognisko
nasze cienie
zbierają się wokół

pora deszczowa
niebo wlewa się
do moich butów

kondukt pogrzebowy
śnieg powoli pokrywa
drogę powrotną

bezsenność
długość nocy przerobiona
na drutach

głęboka cisza
czuję ciężar
śniegu

melodia skowronka
moja gałązka sumi-e
zaczyna kwitnąć

 


 

Pierwsze publikacje zaprezentowanych haiku:
zimowe pole - 4th International Matsuo Basho Award, wyróżnienie;
mroźna noc - The Heron's Nest, Volume XVIII, Number 4: December 2016;
zachód słońca - VI Polish International Haiku Competition 2016, wyróżnienie;
puch dmuchawca - European Quarterly Kukai, Summer 2016;
dojrzałe winogrona - cattails, September 2015, Editor's Choice;
ognisko - Creatrix #30; pora deszczowa - World Haiku Review, January 2015, Editor's Choice;
kondukt pogrzebowy - The 3rd Vladimir Devidé Haiku Award 2013, wyróżnienie;
bezsenność - The Heron's Nest, Volume XVIII, Number 3: September 2016, Editor's Choice;
głęboka cisza - Daily Haiga, April 2014;
melodia skowronka - Vancouver Cherry Blossom Festival 2015, wyróżnienie.

Aktualny numer - Strona główna

Powrót do poprzedniej strony


© 2010-2018 Stowarzyszenie Salon Literacki.
Kopiowanie treści zawartych w serwisie wyłącznie za zgodą Redakcji i podaniem źródła pod cytowanym fragmentem, w przypadku portali internetowych - linkiem do serwisu salonliteracki.pl.