W najnowszym numerze...

×

Wiadomość

Failed loading XML...

Zakątek haiku

Robert Kania

Robert Kania przedstawia współczesnych polskich twórców haiku

Krzysztof Kokot

Krzysztof Kokot  – urodzony w Katowicach (1949), farmaceuta, absolwent Wydziału Farmaceutycznego Akademii Medycznej w Krakowie. Od 1976 mieszka w Nowym Targu. Przygodę z poezją rozpoczął  w 2004 roku. Laureat ogólnopolskich konkursów poetyckich (m.in.: OKP im. Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej: 2011 i 2014 – wyróżnienia, OKP „O kwiat dziewięćsiła”: 2011 i 2012 – wyróżnienia, 2016 – II nagroda, OKL im. Tadeusza Staicha – 2018 i 2016 – wyróżnienia).

Andrzej Dembończyk

Andrzej Dembończyk mieszka na Śląsku, w Zbrosławicach. Haiku zainteresował się w 2008 roku. Jego utwory były publikowane w internetowych oraz drukowanych międzynarodowych magazynach poświęconych tej japońskiej poezji (m.in. Asahi Haikuist Network, Daily Haiga, DiogenHaigaonlineHaiku NovineHaiku Pix Review, IRISKUZULibertasThe Mainchi, Sketchbook Whirligig) oraz nagradzane w konkursach haiku (min. Vancouver Cherry Blossom Festival Haiku Invitational 2010, Diogen Haiku Contest 2013). Był również publikowany w kwartalniku Przekrój. Ważna jest jego rola w popularyzacji tej formy gdyż od kilku lat organizuje konkursy haiku (Gniazdo Zięby w latach 2011-2014 a obecnie Jesienny ogród). Jest współautorem kilku antologii haiku oraz współredaktorem antologii Pory roku w polskim haiku (Wydawnictwo Kontekst, Poznań 2015).

Zuzanna Truchlewska

Rocznik ‘83, od urodzenia mieszka w Łaziskach Górnych na Śląsku. Ukończyła politologię i filologię polską na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.

Laureatka wielu konkursów poetyckich, m.in. „O Złote Cygaro Wilhelma Szewczyka” (2013, 2014 i 2016), im. Jana Krzewniaka (2007 i 2008), „Wiersze w Metrze” (2016).

Jej haiku oraz haigi opublikowano w wielu polskich i międzynarodowych czasopismach m.in. w Asahi Haiku Network, cattails, Daily Haiga, INTER, KUZU, The Mainichi, Przekrój, tinywords, Wild Plum oraz na stronie World Haiku Association Haiga Contest oraz w trzech drukowanych antologiach: Dajmy grać świerszczom – antologia haiku o zwierzętach (2013), Pory roku w polskim haiku (2015) oraz Ptaki wędrowne. Migratory birds (2018) – pierwszym almanachu Polskiego Stowarzyszenia Haiku (PSH). Tworzy również w gwarze śląskiej czego efektem są wydane w 2016 i 2017 pocztówki. W czasopiśmie Wolnej Inicjatywy Artystycznej Wytrych z Rybnika redaguje „Strefę Haiku”. Od kwietnia 2017 jest członkiem zarządu PSH.

W 2015, 2016 i 2017 roku otrzymała certyfikat „European Top 100 most creative haiku authors” dla najbardziej kreatywnych autorów haiku w Europie. Prywatnie mama 6-letniego Kacperka. 

Marta Chociłowska

Marta Chociłowska, mieszkająca w Warszawie miłośniczka kotów, jazdy na rowerze i poezji haiku, współautorka polskich i zagranicznych antologii haiku, laureatka i juror polskich i międzynarodowych konkursów haiku. Ma publikacje w wielu międzynarodowych magazynach haiku i haiga. Autorka opracowania Pory roku w polskim kigo, członkini komitetu założycielskiego i skarbnik Polskiego Stowarzyszenia Haiku.
Od maja 2013 słuchaczka Polskiej Szkoły Klasycznego Haiku „KUZU”.

Maria Tomczak

Maria Tomczak urodziła się w 1984 roku Tychach, a od 2003 roku mieszka w Opolu. W wolnym czasie amatorsko tworzy grafikę komputerową i pisze. Pierwsze próby tworzenia haiku podejmowała już w latach 2004-2005 i mimo, że były one niezbyt udane, nie zniechęciło jej to w zgłębianiu tej sztuki. Chociaż jest zafascynowana utworami dawnych mistrzów, szuka swojej własnej drogi, często eksperymentując, czasem łamiąc zasady rządzące haiku. Obecnie tworzy głównie w języku angielskim. Jest laureatką kilku międzynarodowych konkursów, a jej utwory pojawiły się w kilku antologiach oraz wielu popularnych anglojęzycznych magazynach takich jak Frogpond, Modern Haiku, The Heron's Nest, World Haiku Review, Creatrix, The Mainichi i innych . Przez półtora roku pełniła funkcję redaktora haiga w magazynie Wild Plum, co dało jej możliwość poznania artystów z całego świata i ich prac. Prywatnie jest mamą pięcioletniego Łukasza, dla którego chciałaby w najbliższej przyszłości napisać książkę.