W najnowszym numerze...

15. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego już za nami. Dla skrzypków z całego świata był to z pewnością czas nerwowy, ale jednocześnie wypełniony piękną, wirtuozowską muzyką w najlepszych wykonaniach. Za kulisami nierzadko lał się pot i łzy, a lutnicy musieli wykazać się nie lada umiejętnościami, aby w ostatnich chwilach „ratować” instrumenty mające niebawem zabrzmieć podczas przesłuchań konkursowych.

Tak, jak w poprzednich edycjach Konkursu, także w tym roku nie zabrakło emocji i niespodzianek. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, jury Konkursu (w składzie: M. Vengerov, A. Baeva, Z. Bron, B. Bryła, I. Gringolts, R. Kabara, DS. Kang, K. A. Kulka, M. Seiler, K. Takezawa, V. Tsu Wei-ling, P. Zazofsky) postanowiło skorzystać z przysługującego mu prawa i zmienić system oceniania wykonawców. W efekcie, w kolejnych etapach przesłuchań nie przyznawano punktów, które miały być sumowane. W etapach 1-3 każdy z jurorów oceniał uczestników w systemie zero-jedynkowym – przyznając TAK bądź NIE. Dopiero zgromadzone przez uczestnika oceny TAK i NIE były zliczane i ilość uzyskanych TAK była podstawą do zakwalifikowania do kolejnego etapu. Utrzymano natomiast zasadę mówiącą, iż uczestnik będący uczniem jednego z jurorów nie będzie przezeń oceniany. Wówczas „brakujące” TAK lub NIE wystawiano ze średniej ocen uzyskanych od pozostałych jurorów. We wszystkich kwestiach spornych bądź niejasnych decydujący głos miał przewodniczący jury – Maxim Vengerov.

Z różnych przyczyn nie wszyscy skrzypkowie zakwalifikowani do Konkursu dotarli do Poznania i finalnie do przesłuchań pierwszego etapu przystąpiło 40 młodych muzyków. W pierwszym starciu dwie uczestniczki uzyskały maksymalną ocenę: Ryosuke Suho – 12 TAK (od wszystkich jurorów) oraz Amelia Maszońska, będąca studentką Bartosza Bryły, przez niego nieoceniana, która od pozostałych 11 jurorów otrzymała TAK, a więc uzupełniający punkt będący średnią również miał wartość TAK. Zaskoczeniem natomiast może być fakt, iż występy kilkorga uczestników nie spodobały się żadnemu z jurorów bądź tylko jeden z nich wyraził swą aprobatę dla przedstawionego wykonania. Pomimo wcześniejszych ustaleń mówiących, iż do drugiego etapu konkursu zakwalifikowane zostaną 24 osoby, jurorzy podjęli decyzję o promowaniu 26 skrzypków. Wśród nich znaleźli się Polacy: Anna Malesza (10 TAK, 2 NIE), Maja Syrnicka (6 TAK, 6 NIE), Amelia Maszońska (11+1 TAK, 0 NIE), Celina Kotz – studentka Bartosza Bryły (9+1 TAK, 2 NIE) i Robert Łaguniak (7 TAK, 5 NIE).

W drugim etapie rywalizacja rozpoczęła się na nowo. Poprzeczka poszybowała w górę i już żaden skrzypek nie zachwycił wszystkich jurorów na tyle, by uzyskać maksymalną ilość punktów TAK. Z 1 oceną NIE drugi etap zwyciężyli ex aequo Luke Hsu (11 TAK, 1 NIE), Amelia Maszońska (10+1 TAK, 1 NIE) i Arsenis Selalmazidis – student Bartosza Bryły (10+1 TAK, 1 NIE). Więcej natomiast było rozczarowań, bowiem aż cztery osoby nie zyskały poparcia żadnego z jurorów… Z uwagi na udział w drugim etapie 26 wiolinistów, także do trzeciego etapu postanowiono zakwalifikować 13 osób, a nie jak zakładano wcześniej – 12. Wśród promowanych Polaków, poza Amelią Maszońską znaleźli się: Celina Kotz (5+1 TAK, 6 NIE), Robert Łaguniak (8 TAK, 4 NIE) i Maria Włoszczowska (9+1 TAK, 2 NIE).

Przed przystąpieniem do rywalizacji w trzecim etapie przesłuchań, Robert Łaguniak uległ kontuzji, co uniemożliwiło mu dalszy udział w Konkursie. Tak więc oceniono występy 12 skrzypków, z których najlepszy okazał się Seji Okamoto (11 TAK, 1 NIE), a tuż za nim uplasował się Luke Hsu (10 TAK, 2 NIE). Pomimo wycofania się Polaka z rywalizacji, jury postanowiło podtrzymać podjęte uprzednio decyzje i w związku ze zwiększoną liczbą osób zakwalifikowanych do poprzednich etapów, także do finału promowano 7 skrzypków. Poza wymienionymi wyżej Okamoto i Hsu, wśród finalistów znaleźli się:  Bomsori Kim (9 TAK, 3 NIE), Richard Lin (7 TAK, 5 NIE), Maria Włoszczowska (6+1 TAK, 5 NIE), Ryosuke Suho (6 TAK, 6 NIE) i Veriko Tchumberidze (6 TAK, 6 NIE).

Finałowe rozgrywki rządziły się odmiennym systemem oceniania. Każdy z jurorów, po wysłuchaniu wszystkich finalistów, miał za zadanie ocenić ich występy szeregując je od najlepszego (oznaczając cyfrą 1) do, jego zdaniem, najsłabszego (oznaczonego jako 7). Tak więc, aby zwyciężyć w finale należało zgromadzić… jak najmniej punktów. Z uwagi na udział w finale Marii Włoszczowskiej, uczący ją Maxim Vengerov całkowicie powstrzymał się od głosowania w tym etapie Konkursu, bowiem niemożliwa byłaby jakakolwiek rekompensata. Najwięcej punktów – 60, uzyskała Ryosuke Suho z Japonii, plasując się tym samym na 7 miejscu. 6 miejsce z ilością 55 punktów zajęła Polka Maria Włoszczowska. 50 punktów i 5 miejsce uzyskał Richard Lin reprezentujący Tajwan i USA. Czwarte miejsce z liczbą 47 punktów zajął Luke Hsu z USA. Trzeciego miejsca nie przyznano, ponieważ na drugim miejscu ex aequo uplasowali się: Seiji Okamoto z Japonii, z liczbą 35 punktów i Bomsori Kim z Korei, która uzyskała 34 punkty. Z wynikiem 27 punktów, zwyciężczynią 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego została Veriko Tchumburidze reprezentująca Gruzję i Turcję.

Przyznano dwie nagrody regulaminowe: Nagrodę Kapituły Krytyków dla Veriko Tchumburidze i Bomsori Kim oraz Nagrodę Jury Młodych dla Veriko Tchumburidze.

Przyznano osiemnaście nagród specjalnych, m.in. Nagroda Polskiego Radia za najpiękniej wykonany kaprys Henryka Wieniawskiego, którą uzyskała Veriko Tchumburidze; Nagrodę Publiczności uzyskała Celina Kotz; Lekcje mistrzowskie z Maximem Vengerovem otrzymali Robert Łaguniak i Semion Gurevich; Nagrodę Wandy Wiłkomirskiej za najpiękniejsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego otrzymała Amelia Maszońska; Nagrodę Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu za najlepsze wykonanie koncertu Henryka Wieniawskiego przyznano Veriko Tchumburidze; Nagroda Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu za najlepsze wykonanie Wolfganga Amadeusza Mozarta otrzymał Luke Hsu; Nagrodę pracowni lutniczej Benedykta Niewczyka dla zwycięzcy konkursu w postaci zabytkowego smyczka fernambukowego autorstwa Franciszka Niewczyka otrzymała Veriko Tchumburidze.

Ponadto przyznano trzydzieści nagród specjalnych w postaci koncertów.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami organizatora Konkursu, przebieg głosowania jurorów został ujawniony po zakończeniu Konkursu i dostępny jest na stronie:
http://www.wieniawski-competition.com/konkurs-skrzypcowy/aktualnosci/wyniki-konkursu-2016/

Pełna lista przyznanych nagród wraz z dodatkowymi informacjami znajduje się na stronie:
http://www.wieniawski-competition.com/konkurs-skrzypcowy/nagrody/

Jowita Opyd

 

Aktualny numer - Strona główna

Powrót do poprzedniej strony


© 2010-2019 Stowarzyszenie Salon Literacki.
Kopiowanie treści zawartych w serwisie wyłącznie za zgodą Redakcji i podaniem źródła pod cytowanym fragmentem, w przypadku portali internetowych - linkiem do serwisu salonliteracki.pl.