W najnowszym numerze...

Pomnik Fryderyka Chopina w Łazienkach Królewskich

Urodziny geniusza

W muzycznym świecie początek marca jest nieodłącznie związany z postacią Fryderyka Chopina. 1. marca, z okazji 205 rocznicy jego urodzin, w Warszawie odbył się koncert urodzinowy wielkiego mistrza. Wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej wystąpił Dang Thai Son – laureat Konkursu Chopinowskiego z 1980 roku, który wówczas, poza zwycięstwem w konkursie uzyskał także trzy nagrody specjalne: za najlepsze wykonanie mazurków, poloneza oraz koncertu. Pomimo studiów w Konserwatorium Moskiewskim, dwudziestodwuletni wówczas Wietnamczyk po raz pierwszy publicznie wykonywał koncert z towarzyszeniem orkiestry właśnie podczas Konkursu. Po trzydziestu pięciu latach od tego wspaniałego triumfu, warszawiacy ponownie mieli niewątpliwą przyjemność wysłuchania jego interpretacji Koncertu fortepianowego f-moll op. 21, solowych kompozycji Ravela oraz orkiestrowego poematu La Valse w transkrypcji na fortepian. Dang Thai Son wróci do Polski w październiku – już po raz trzeci będzie bowiem członkiem jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

 

Beethoven nastraja na Wielkanoc

Pod koniec miesiąca, 22 marca, rozpoczął się 19. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, będący jednym z największych wydarzeń muzycznych w naszym kraju. Zwyczajowo ten cykl koncertów rozpoczyna się w tygodniach poprzedzających Wielkanoc i kończy w Wielkim Tygodniu. W tym roku odbywa się dziewiętnasty festiwal, a więc i 19 koncertów.

Tegoroczne hasło brzmi „Beethoven – następcy i kontynuatorzy: Brahms, Mahler”. Usłyszeć można największe dzieła literatury muzycznej, w fantastycznym wykonaniu.

Część festiwalowych koncertów już za nami. A co jeszcze się wydarzy? 1 kwietnia w Filharmonii Narodowej zaprezentuje się Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, pod batutą Vasily’a Petrenko – znakomitego dyrygenta młodego pokolenia, po raz pierwszy występującego w Polsce. W ich wykonaniu usłyszymy I Symfonię D-dur „Tytan” Gustawa Mahlera, a także III Koncert fortepianowy op. 30 Sergiusza Rachmaninowa, z macedońskim solistą Simonem Trpčeskim. Dzień później w tym samym miejscu zabrzmi VI Symfonia a-moll „Tragiczna” Mahlera w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Narodowej prowadzonej przez Jacka Kaspszyka oraz Nänie op. 82 i Gesang der Parzen op. 89 Brahmsa, wraz z Chórem Filharmonii Narodowej. W Wielki Piątek koncert-majstersztyk: Kindertotenlieder Mahlera, Schicksalslied op. 54 Brahmsa oraz Dies illa Pendereckiego z pewnością wspaniale nastroją przed zbliżającymi się świętami Wielkiej Nocy.

 

Preludium do… Konkursu Chopinowskiego

13 kwietnia ruszają Eliminacje XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. W eliminacjach usłyszymy dwadzieścioro dwoje wspaniałych pianistów z Polski, którzy ostatnie lata poświęcili na przygotowania do tego jednego z najbardziej prestiżowych konkursów muzycznych na świecie.

Program, który trzeba przedstawić w Eliminacjach, obejmuje wyłącznie kompozycje Chopina: etiudy, nokturny, ballady, scherza i oczywiście mazurki. Każdy pianista przed występem ma możliwość sprawdzenia fortepianów oraz dokonania wyboru instrumentu (pomiędzy fortepianami Yamaha i Stainway), na którym wykona przygotowany program.

Przesłuchania eliminacyjne Konkursu Chopinowskiego odbywają się w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej, w dniach 13-24 kwietnia, od poniedziałku do soboty, w dwóch blokach: 10:00-14:00 i 17:00-21:00; w niedzielę, 19 kwietnia odbędzie się jedynie sesja popołudniowa w godz. 17:00-21:00. Eliminacje mają charakter otwarty, a bilety można nabyć m.in. na stronie bilety.nifc.pl. Wybranie się na przesłuchania warto rozważyć tym bardziej, iż wyczerpano już pulę biletów na koncerty inauguracyjne i laureatów oraz pulę pełnych karnetów, karnetów na poszczególne etapy i biletów indywidualnych. Oznacza to, że zakupienie biletów na Konkurs będzie ograniczone tylko do sukcesywnie udostępnianych zwrotów.

Warto nadmienić także, iż w wyniku wcześniejszych osiągnięć, zgodnie z regulaminem Konkursu, siedem osób, w tym trzech Polaków, zostało już zakwalifikowanych bezpośrednio do Konkursu.

 

Co jest grane?

Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu 11 kwietnia proponuje kantaty wielkanocne (BWV 42, BWV 134, BWV 103, BWV 67) Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej wraz z ośmioma solistami. Bach – mistrz polifonii, niedościgniony geniusz, który pomimo indywidualnego stylu komponowania, nigdy nie dopuścił do schematyzacji swoich kolejnych utworów. Jego dzieła do dziś zachwycają swą wyjątkowością. Każde, pomimo zachowania określonej formy, jest inne i fascynuje wciąż, od nowa. Takie same są też kantaty – ściśle związane z posadą kantora kościoła św. Tomasza w Lipsku. Podczas blisko trzydziestu lat pracy w rytmie roku liturgicznego, powstało kilkaset Kantat. Według wielu, najbardziej niezwykłe są właśnie te wielkanocne, które po okresie Wielkiego Postu niewymagającego kantatowej oprawy liturgii, jawią się jako nowa, świeża energia. Ponowne przebudzenie się do życia, wraz ze zmartwychwstaniem Pana.

Dzień później, 12 kwietnia, również we Wrocławiu, wystąpi kwartet smyczkowy Pakamera. Artystki zaproponują repertuar diametralnie różny od bachowskich kantat - panie zaprezentują się w kompozycjach filmowych. Obok utworów polskich, jak Dziecko Rosemary Krzysztofa Komedy, Polskich Dróg Andrzeja Kurylewicza czy 07 zgłoś się Włodzimierza Korcza, zabrzmią kompozycje ze światowych hitów wielkiego ekranu: Indiana Jones, Marsz Imperialny, Lista Schindlera Johna Williamsa, Love Story Francisa Laiego, Ojciec Chrzestny Nino Roty oraz wiele innych kultowych melodii.

Na koncert „Z batutą i MoCartem”, który odbędzie się 19 kwietnia zaprasza Teatr Wielki w Poznaniu. Gwiazda wieczoru to oczywiście Grupa MoCarta, której towarzyszyć będzie orkiestra poznańskiego Teatru Wielkiego. Jest to projekt traktujący z przymrużeniem oka płyty wydawane z dopiskiem „symfonicznie”. Od takich popularnych ostatnio przedsięwzięć różni go przede wszystkim fakt, że zamiast płyty, wykonawcy proponują koncert na żywo, w którym kwartet smyczkowy rozrasta się do rozmiarów orkiestry i musi być zarządzany przez dyrygenta. W programie nie zabraknie oczywiście perełek muzyki klasycznej. Eine Kleine Nacht Musik Mozarta, Toccata i Fuga d-moll oraz Badinerie Bacha, Tańce Węgierskie Brahmsa, fragmenty suity Peer Gynt Griega i Karnawał Zwierząt Saint Saens'a poprzetykane będą fragmentami operowymi i operetkowymi. Organizatorzy zapewniają, że „panowie z Grupy MoCarta przekroczą ramy swojej codziennej działalności kabaretowej”. Jeśli można potraktować muzykę poważną jeszcze bardziej niepoważnie, niż Grupa robiła to dotychczas, to z pewnością warto to zobaczyć i… boki zrywać!

W Poznaniu zapowiada się również ciekawy koniec miesiąca. W Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza, 27 kwietnia odbędzie się koncert zatytułowany „Po diabła orkiestrze dyrygent?”. Jest to impreza w ramach cyklu Speaking Concerts. Podczas koncertu artyści wraz z udziałem publiczności, poszukiwać będą odpowiedzi na pytania: jaka jest rola dyrygenta w przygotowaniu orkiestry do występu? czy orkiestra może zagrać bez dyrygenta? dlaczego w orkiestrze nie sprawdza się demokracja? To niecodzienne przedstawienie ma za zadanie przybliżyć tajemniczą postać dyrygenta publiczności oraz uczłowieczyć nieco tę „postać we fraku”, jawiącą się nierzadko jako tyran czy despota. Na temat tej nietypowej roli maestra wypowiedzą się również sami dyrygenci – opowiedzą o blaskach i cieniach dowodzenia zespołem orkiestrowym.

Kwietniowe propozycje dla miłośników klasycznych brzmień niewątpliwie niosą ze sobą powiew wiosny, a nawet delikatną zapowiedź wspaniałego lata. Od konserwatywnych, ale jakże zachwycających kantat, poprzez przedbiegi Konkursu Chopinowskiego, na muzycznym żarcie kończąc – z pewnością każdy znajdzie tu coś dla siebie. Zdeklarowani melomani mogą w pełni zaspokoić swoje potrzeby, natomiast sceptycy mają rzadką okazję poznać pracę symfoników „od kuchni” i zakochać się w nie zawsze poważnej muzyce poważnej!

 

Jowita Opyd

 

Aktualny numer - Strona główna

Powrót do poprzedniej strony


© 2010-2019 Stowarzyszenie Salon Literacki.
Kopiowanie treści zawartych w serwisie wyłącznie za zgodą Redakcji i podaniem źródła pod cytowanym fragmentem, w przypadku portali internetowych - linkiem do serwisu salonliteracki.pl.