W najnowszym numerze...

Za oknami wiosna, a więc w muzycznym kalendarzu czas na Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Przyjrzyjmy się zatem kogo, co i gdzie można usłyszeć podczas tegorocznej, 22. edycji imprezy.

Już 12 marca w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie recital Krzysztofa Książka otworzył Wystawę manuskryptów muzycznych „Beethoven i wielkie rocznice”. Pianista wykonał Thèmevarié A-dur op. 16 nr 3 i Nokturn B-dur op. 16. nr 4 Paderewskiego oraz Sonata fortepianowa A-dur op. 2 nr 2 Beethovena.

Tego samego dnia, w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie odbył się koncert w wykonaniu Anny-Sophie Mutter (skrzypce), Lamberta Orkisa (fortepian) i Romana Patkoló (kontrabas). Muzycy wykonali Scherzo c-moll na skrzypce i fortepian z Sonaty FAEWoO 2 Brahmsa, II Partita d-moll na skrzypce solo BWV 1004 Bacha oraz Duo concertanteper violino e contrabbasso, La Follia per violino solo i II Sonatę na skrzypce i fortepian Pendereckiego. Ten sam program artyści wykonali także 14 marca w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu oraz 15 marca w Sali Koncertowej NOSPR w Katowicach.

13 marca krakowskiej publiczności ponownie prezentował się Krzysztof Książek. Ty razem wystąpił w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach, wykonując: Kącik dziecięcy L. 113 i Estampes, L. 100 Debussy’ego, Mazurki op. 50 nr 1-4 Szymanowskiego oraz Poloneza fis-moll op. 44 i Sonatę fortepianową h-moll op. 58 Chopina. Ten sam program polski pianista wykona także 24 marca w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie.

Także w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach 14 marca odbył się ciekawy koncert. Na scenie wystąpili bowiem: Anton Birula (teorba), Julia Karpeta (viola da gamba), Krzysztof Karpeta (viola da gamba) i Jarosław Kopeć (instrumenty perkusyjne). W ich wykonaniu zabrzmiały utwory kompozytorów takich jak: Marin Marais, Sieur de Sainte-Colombe, Robert de Visée, Paolo Pandolfo i Antoine Forqueray.

Za nami Inauguracja Festiwalu. 16 marca na scenie Filharmonii Narodowej Krystian Zimerman wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kasprzyka wykonali III Symfonię Es-dur op. 55 „Eroicę” Beethovena oraz II Symfonię "The Age of Anxiety" Bernsteina. Koncert ten powtórzono także w następnym dniu.

17 marca w Sali Kameralnej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej zagrał Szymanowski Quartet w składzie: Agata Szymczewska (skrzypce), Robert Kowalski (skrzypce), Volodia Mykyta (altówka) i Marta Sudraba (wiolonczela) oraz Sławomir Holland w roli narratora. Artyści przedstawili wspólnie Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu op. 51 Haydna. Program ten wykonają także 23 marca w Archikatedrze Lubelskiej, 25 marca w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie oraz 28 marca w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej.

18 marca wystąpiła skrzypaczka Anne-Sophie Mutter, wraz z towarzyszeniem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, pod dyrekcją Cristiana Măcelaru. W Filharmonii Narodowej zabrzmiały dźwięki Uwertury „Coriolan” op. 62 oraz Koncertu Skrzypcowego D-dur op. 61 Beethovena, a także II Symfonia D-Dur op. 73 Brahmsa. Ten koncert można będzie usłyszeć także 19 marca w siedzibie NOSPR w Katowicach.

Arcyciekawy koncert odbył się 18 marca w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, a na deskach Filharmonii Narodowej odbędzie się 20 marca, 21 marca na scenie NOSPR w Katowicach, a 22 marca w Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie. Publiczność będzie miała okazję usłyszeć I Symfonię op. 9 Barbera, Koncert fortepianowy F-dur Gershwina, Adagio z III Symfonii Pendereckiego oraz Tańce symfoniczne z West Side Story Bernsteina. Program zaprezentują pianista Conrad Tao i Jo Ann Falletta, która poprowadzi Buffalo Philharmonic Orchestrę.

19 marca w Warszawie recital fortepianowy Rudolfa Buchbindera. W jego wykonaniu usłyszymy 12 Wariacji na temat „Ah! vous dirai-je Maman” K.  265 Mozarta, 4 Impromptus op. 90, D. 899 Schuberta oraz dwie Sonaty fortepianowe Beethovena: G-dur op. 14 nr 2 i f-moll op. 57 „Appassionatę”.

21 marca Sinfonia Varsovia oraz Chór Filharmonii Narodowej wraz z plejadą solistów wykonają w Warszawie II Symfonię „Kopernikowska” op. 31 Góreckiego oraz Polskie Requiem Pendereckiego, prowadzone oczywiście przez samego kompozytora.

21 marca w Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie oraz 22 marca w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej Szymon Nehring wraz z Israel Camerata Jerusalem pod batutą Avnera Birona wykonają II Koncert fortepianowy B-dur op. 19 Beethovena, Divertimento, Sz. 113 Bartóka, Al Naharot Bavel op. 33 Lavry’ego oraz Symfonię g-moll KV 550 Mozarta. Program ten powtórzony zostanie także 24 marca w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Radomiu i 25 marca w Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu, gdzie za fortepianem zasiądzie Konrad Skolarski. Warto wspomnieć, iż koncerty w Lublinie, Radomiu i Zabrzu odbywają się z okazji 70.lecia polsko-izraelskich stosunków dyplomatycznych i objęty jest patronatem Ambasadora Izraela w Polsce - Pani Anny Azari.

23 marca, w piątkowe popołudnie, w Sali Kameralnej FN wystąpi Piano Trio Hemeīs w składzie: Sigrid Kuulmann-Martin (skrzypce), Andreas Lend (wiolonczela), Ralf Taal (fortepian) oraz Virgo Veldi (saksofon). W ich wykonaniu zabrzmią trzy utwory: Longing for darkness Kozlovej, Night Scenery Uusberga oraz IV Trio fortepianowe e-moll „Dumki” op. 90 Dvořáka.

Tego samego dnia wieczorem w Sali Koncertowej FN zabrzmią dzieła Rimskiego-Korsakova: Suita z opery Śnieżynka, Suita z opery Legenda o niewidzialnym grodzie Kitieżu i dziewicy Fiewronii a także Kościej Nieśmiertelny w wykonaniu koncertowym. Program przygotowuje Poznański Chór Kameralny i Orkiestra Filharmonii Poznańskiej wraz z solistami.

24 marca w Filharmonii Narodowej przedstawione dostaną Widma Stanisława Moniuszki. Na scenie pojawią się soliści i aktorzy wraz z towarzyszeniem Chóru Narodowego Forum Muzyki i Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka.

25 marca w Sali Wielkiej Zamku Królewskiego w Warszawie zagra Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, pod batutą Agnieszki Duczmal-Mróz. Zabrzmią: Sonata fortepianowa cis-moll op. 27 nr 2 „Księżycowa” w aranżacji Kowalewskiego oraz Kwartet smyczkowy F-dur op. 96 „Amerykański” Dvořáka i Kwartet smyczkowy g-moll op. 10 Debussy’ego w aranżacji Duczmal.

25 marca w Filharmonii Narodowej zabrzmią: Lesoffrandesoubliées Messiaena, Toutunmondelointain Dutilleux oraz Symfonia fantastyczna op. 14 Berlioza w wykonaniu Stevena Isserlisa oraz Junge Deutsche Philharmonie pod batutą Davida Afkhama.

26 marca w Filharmonii Narodowej wystąpi Santander Orchestra pod batutą Lawrence’a Fostera, wraz z pianistą Łukaszem Kurpińskim. Muzycy wykonają Poemat symfoniczny „Step” op. 66 Noskowskiego, Fantazję Polską op. 19 Paderewskiego oraz III Symfonię D-dur „Polską” op. 29 Czajkowskiego.

27 marca w Filharmonii Narodowej zabrzmią kompozycje Bernsteina - Chichester Psalms oraz Pendereckiego: Pieśń Cherubinów, Agnus Dei, De profundis, Missa Brevis, O Gloriosa Virginum, Psalmy Dawida. Na scenie wystąpią wybitni polscy soliści młodego pokolenia z towarzyszeniem Chóru Opery i Filharmonii Podlaskiej.

29 marca Filharmonię Narodową wypełnią dźwięki Deuxmé lodieshébraïques: Kaddisch Ravela oraz II Symfonii c-moll Zmartwychwstanie Mahlera. Kompozycje te zaprezentują publiczności: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Chór Narodowego Forum Muzyki i Polski Narodowy Chór Młodzieżowy, wraz z solistkami – Martiną Jankovą (sopran) i Bernardą Fink (mezzosopran), pod kierownictwem Agnieszki Franków-Żelazny (kierownictwo artystyczne) i Leonarda Slatkina (dyrygent).

Na zakończenie Festiwalu w Teatrze Wielkim Operze Narodowej wykonane zostanie Stabat Mater op. 58 Dvořáka, w którym wystąpią: Genia Kühmeier (sopran), Michelle Breedt (mezzosopran), Steve Davislim (tenor), Mikhail Petrenko (bas) oraz Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej przygotowany przez Mirosława Janowskiego i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej pod batutą Christopha Eschenbacha.

22 Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena obfituje w tak wiele różnorodnych wydarzeń w całej Polsce, że z pewnością każdy miłośnik sztuki znajdzie coś dla siebie.

Jowita Opyd

 

Aktualny numer - Strona główna

Powrót do poprzedniej strony


© 2010-2019 Stowarzyszenie Salon Literacki.
Kopiowanie treści zawartych w serwisie wyłącznie za zgodą Redakcji i podaniem źródła pod cytowanym fragmentem, w przypadku portali internetowych - linkiem do serwisu salonliteracki.pl.