Drukuj

Kolejny rok dobiega końca. Zbliżają się święta Bożego Narodzenia, a tuż po nich Sylwester. Od lat w wielu kręgach popularnością cieszą się koncerty sylwestrowe i noworoczne. W ostatnim tegorocznym wydaniu Salonu Literackiego przyjrzyjmy się zatem, czego i gdzie będzie można posłuchać w ten wyjątkowy wieczór.

Opera Bałtycka w Gdańsku zaprasza na „Francuską noc. Koncert sylwestrowy” w wykonaniu solistów (Maria Domżał, Paulina Janczak, Ewa Łobaczewska, Zbigniew Malak, Tomasz Steciuk, Wojciech Gierlach), chóru, orkiestry i baletu Opery Bałtyckiej pod dyrekcją Warcisława Kunca. Zabrzmią perełki światowej muzyki operowej, m.in.: Walc kwiatów z II aktu baletu Dziadek do orzechów Czajkowskiego; Danse macabre op. 40 Saint-Saënsa; kankan z operetki Orfeusz w piekle Offenbacha; tytułowy utwór z musicalu Upiór w operze Webbera; Gdy jestem sama z musicalu Nędznicy Schonberga; Your song z musicalu Moulin Rouge Johna; Parole, parole Ferria i wiele innych.

Polska Filharmonia Bałtycka w Gdańsku proponuje koncert sylwestrowy w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej PFB, którą poprowadzi George Tchitchinadze oraz solistów baletu: Eduarda Bablidze’a, Any Kapshidze, Stelli Walasik i Maksima Woitiula. Artyści wspólnie wykonają m.in.: Walca Kilara z filmu Trędowata; Taniec z szablami z baletu Gajene Chaczaturiana; Prelidium i Mazurka z baletu Coppélia Delibesa oraz Poloneza Kilara z filmu Pan Tadeusz. Po tej muzycznej uczcie Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza również do foyer PFB na Bal Sylwestrowy, co z pewnością jest nie lada gratką dla melomanów.

Szczecińska Opera na Zamku proponuje spektakl łączący muzykę klasyczną z filmem. Nie jest bowiem tajemnicą, że twórcy kinematografii wcale nierzadko sięgają po dzieła wielkich mistrzów. I tak m.in.: w Ojcu chrzestnym usłyszeć można fragmenty jednoaktowej opery  Rycerskość wieśniacza Mascagniego; w Skazanych na Shawshank znalazła się muzyka z Wesela Figara Mozarta; a w kultowej kreskówce Tom & Jerry wykorzystano dźwięki Cyrulika sewilskiego Rossiniego. Te i inne dzieła w sylwestrowy wieczór przybliżą szczecińskiej publiczności soliści, chór, balet i orkiestra Opery na Zamku, pod kierownictwem Jerzego Wołosiuka, a muzykę uświetnią efektowne choreografie, projekcje i przepiękna gra świateł. W Szczecinie, podobnie jak w Gdańsku, organizatorzy koncertu proponują melomanom także bankiet.

Filharmonia Szczecińska oferuje natomiast koncert sylwestrowy zatytułowany „Magia lat dwudziestych”, podczas którego Daniel Nosal w autorskich aranżacjach poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii w Szczecinie wraz z Sekcją dętą i rytmiczną Orkiestry Daniela Nosewicza i solistami: Zofią Nowakowską, Sylwią Różycką, Jakubem Szydłowskim i Rafałem Drozdem. Koncert podzielono na dwie części: pierwszą – polską i drugą – amerykańską; a każda składa się z dziesięciu szlagierowych tytułów. Tak więc w Sali Złotej zabrzmią mi.in.: Sex appeal; Umówiłem się z nią na 9; Już taki jestem zimny drań; Cheek to cheek; Somewhere over the rainbow; Dream a little dream of me.

Bydgoska Opera Nova od 2003 roku cyklicznie przedstawia wspaniałe, barwne widowiska, które przyciągają tłumy publiczności. W ich przygotowaniu każdego roku bierze udział ponad 250 osób – muzyków, wokalistów, tancerzy, ale także członków ekipy technicznej, bowiem Opera Nova specjalnie na te wydarzenia nierzadko buduje nową scenografię i szyje nowe kostiumy. Koncerty te trwają zazwyczaj prawie 3 godziny (w tym jedna przerwa). W tym roku dyryguje Maciej Figas, a koncerty prowadzi Piotr Bałtroczyk.

Filharmonia Pomorska w Bydgoszczy zaprasza na „Koncerty sylwestrowe we włoskim klimacie”. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Kaia Baumanna wraz z solistami: Aleksandrą Kubas-Kruk i Tomaszem Krzysicą zabiorą słuchaczy do słonecznych Włoch. Program, składający się z arii i duetów z włoskich oper oraz pieśni neapolitańskich, ma za zadanie wykreować wspaniały włoski karnawał, na wzór tego jednego z najstarszych, najdłuższych, największych i najgorętszych karnawałów pod słońcem.

Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza na sylwestrowy wieczór z muzyką operową, który z pewnością przypadnie do gustu miłośnikom tego gatunku muzycznego. Orkiestrę Teatru Wielkiego poprowadzi Adi Bar, a soliści zaśpiewają największe operowe i operetkowe przeboje wszechczasów pochodzące z dzieł takich, jak m.in.: Zemsta nietoperza, Baron cygański Straussa; Giuditta, Kraina uśmiechu, Cygańska miłość, Wesoła wdówka Lehara; Hrabina Marica Kalmana.

Szalenie ciekawą propozycję na koniec 2017 roku przygotowała Filharmonia Poznańska. „Wieczór sylwestrowy z muzyką, tańcem i niespodziankami” ma rozpocząć się o 19:00 „tanecznym preludium”; następnie od 20:00 do 21:15 zaplanowano pierwszą część koncertu; w przerwie przewidziano czas na poczęstunek i tańce, po których od 22:40 do północy wybrzmi druga część koncertu; o północy wzniesiony zostanie toast, a do zakończenia wieczoru o godzinie 00:30 będzie czas na składanie noworocznych życzeń. W programie koncertu przewidziano „słynne arie, duety i przeboje znad Dunaju”, a wykonają je soliści: Barbara Tritt i Andrzej Lampert wraz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza.

Na sylwestrowy wieczór Opera Wrocławska przygotowała premierę: Kandyd Bernsteina. Jest to niewątpliwie, obok West Side Story,  swoista muzyczna wizytówka amerykańskiego mistrza musicalu. Humorystyczne sceny i wartka akcja rozgrywająca się w wielu miastach Europy, okraszone błyskotliwymi dźwiękami stanowią ucztę dla miłośników muzyki operowej. Spektakl przygotowano w wersji semi-stage, w reżyserii Hanny Marasz z choreografią Jacka Gębury, a kostiumy i aranżacja przestrzeni są dziełem Anny Sekuły. Orkiestrę Opery Wrocławskiej poprowadzi Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Spektakl odbywa się w ramach 100. Rocznicy urodzin Leonarda Bernsteina.

Gratka dla miłośników muzyki dawnej: w sylwestrowy wieczór w Narodowym Forum Muzyki zaprezentują się: Wrocławska Orkiestra Barokowa pod batutą Jarosława Thiela oraz sopranistka Vivica Genaux i aktor Przemysław Wasilkowski. W programie wspaniałości autorstwa Händla i Vivaldiego, m.in.: fragmenty suit Muzyka sztucznych ogni HWV 351 i Muzyka na wodzie HWV 349; aria Va tacito e nascosto z opery Juliusz Cezar w Egipcie HWV 17; XI Koncert d-moll na dwoje skrzypiec, wiolonczelę i smyczki RV 565 ze zbioru L’estro armonico.

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia nie zaskakuje repertuarem. Orkiestra NOSPR, którą poprowadzi Bassem Akiki oraz soliści: Urška Arlič Gololičič i Andrzej Dobber, wykonają szlagiery muzyki operowej i operetkowej. W pierwszej części koncertu zabrzmią dzieła Verdiego, min. Arie z opery Traviata. Druga część natomiast rozpocznie się ariami i duetami z Don Giovanniego Mozarta, a następnie Salę Koncertową wypełnią dźwięki fragmentów Wesołej wdówki Lehára i Zemsty nietoperza Straussa.

Opera Śląska w Bytomiu, podobnie jak Opera Wrocławska, na dobry koniec bieżącego roku przygotowała premierę. W tym miejscu będzie to jednak trzyaktowa Księżniczka czardasza Kálmaná w reżyserii Pii Partum, z choreografią Henryka Konwińskiego i kostiumami Andrzeja Sobolewskiego. Kierownictwo muzyczne sprawuje Rafał Kłoczko.

Opera Krakowska, podobnie jak bydgoska Opera Nova, proponuje sylwestra we włoskim stylu. W programie koncertu znajdują się oczywiście perły muzyki włoskiej: kompozycje Verdiego, Rossiniego i Donizettiego, ale także temat muzyczny z Ojca chrzestnego autorstwa Nino Roty, Felicita Al Bano i Romi Power oraz tarantele i melodie neapolitańskie – tak lubiane przez publiczność. Jednakże to nie koniec atrakcji przygotowanych przez Operę Krakowską, która w przerwie koncertu zaserwuje gościom włoskie wino i poczęstunek. Widzowie zapraszani są także na kolację do Restauracji Operowej, gdzie serwowane będzie wspaniałe menu. Patronat nad wydarzeniem objął m.in. Włoski Instytut Kultury.

W Filharmonii Krakowskiej natomiast brak zaskoczeń, jednakże z pewnością można liczyć na karnawałowy program, który pojawia się w większości ofert instytucji kulturalnych. Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod batutą Antoniego Wita wykona, obok muzyki Kilara, Czajkowskiego, Lehára i Straussa, także muzykę Moniuszki: fragmenty baletowe z opery Hrabina, Mazura z opery Straszny Dwór i Polkę Leokadię.

„Dzisiaj wielki bal w operze” to tytuł wydarzenia przygotowanego na sylwestrową noc przez Teatr Wielki w Łodzi. Organizatorzy zapewniają, że „będzie dowcipnie i z dystansem, pikantnie i z pozytywną energią, z tuwimowskim poczuciem humoru i frywolnością podkasanej muzy”. Wieczór rozpocznie się typowym, dwuczęściowym koncertem, obfitującym w hity muzyki operowej, operetkowej i musicalowej. A po koncercie – bal do białego rana! Z poczęstunkiem i muzyką w wykonaniu zespołów kameralnych złożonych z instrumentalistów łódzkiego Teatru Wielkiego.

Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie ma szczególną propozycję dla miłośników polskiej muzyki operowej. W ramach „Najpiękniejszych fragmentów z polskich oper” będzie można usłyszeć dzieła Moniuszki, Żeleńskiego, Różyckiego, Nowowiejskiego, Szymanowskiego i Statkowskiego. Wykonawcami będą soliści Akademii Operowej, Polski Balet Narodowy oraz Orkiestra i Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją Grzegorza Nowaka.

„Opowieści lasku wiedeńskiego” to tytuł koncertu i balu sylwestrowego w Filharmonii Narodowej. W pierwszej części wieczoru, w Sali Koncertowej, zabrzmią walce i polki Straussów – muzyka „elegancka i zwiewna, sentymentalna, ale też pełna splendoru i patosu”, a także wiele „atrakcyjnych niespodzianek, nie tylko na 3/4!”. Część druga to bal sylwestrowy, który rozpocznie się tradycyjnym polonezem. W Sali Balowej, Salonowa Orkiestra Johanna Straussa pod batutą Piotra Skubisa, zagra najpiękniejsze dzieła muzyki operowej, operetkowej, musicalowej i filmowej. Jednakże to nie koniec atrakcji czekających na gości Filharmonii Narodowej! W foyer Sali Kameralnej przeboje muzyki rozrywkowej zagra Big Band, ale nie zabraknie też profesjonalnego DJ’a. W sześciu salach rozstawione zostaną szwedzkie stoły, a barmani do późnych godzin nocnych podawać będą wyśmienite trunki. Innymi słowy – z pewnością jest to doskonała propozycja na spędzenie szampańskiej nocy sylwestrowej.

Tzw. kultura wyższa w ostatnich latach cieszy się w Polsce coraz większym zainteresowaniem. Można rzec, że przeżywa swoisty „renesans”, a ten stan rzeczy oczywiście ogromnie cieszy. Instytucje kultury dokładają zatem wszelkich starań, by sprostać oczekiwaniom coraz bardziej wymagającej publiczności, co z pewnością wszystkim wychodzi na dobre. Tak więc, jak wynika z powyższego przeglądu, sylwestrową rozrywkę znaleźć można również w operach i filharmoniach – od brzmień barokowych, przez muzykę polską, na balu w wiedeńskim stylu kończąc.

Jowita Opyd

 

Aktualny numer - Strona główna

Powrót do poprzedniej strony


© 2010-2019 Stowarzyszenie Salon Literacki.
Kopiowanie treści zawartych w serwisie wyłącznie za zgodą Redakcji i podaniem źródła pod cytowanym fragmentem, w przypadku portali internetowych - linkiem do serwisu salonliteracki.pl.